mari bertasbih bersama-sama saya

20 April 2010

Tamadun Islam di Borneo


Assalamu`alaikum semua...segala puji milik Allah. Tuhan sekalian alam yang menguasai langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya ( di antara langit dan bumi ).

Perjalanan hidupku, InsyaAllah akan berakhir di bumi bintulu pada bulan Mei ini. Di bumi ini aku telah ditakdirkan untuk menjadi salah satu dari rantaian perjuangan yang telah lama disambung, aku tidak memulakan dan aku tidak mengakhiri, ape yang aku lakukan adalah memainkan peranan seoptimum mungkin supaya toghut dicabut dengan akar-akarnya sekali dan diganti dengan Islam.

Kelmarin, sewaktu di hadapan air terjun, salah seorang adik beradikku disini, mencurahkan segala kerisauan yang dibendung ketika itu, bagaimana, apakah, yang terjadi pada mereka sekiranya ketiadaan kami. Adikku yakinlah dengan janji Allah, kami hanya sebagai alat, letakkan tawakal mu pada Tuhanmu bukan pada kami. Adikku menyatakan hasrat hati untuk menetap dengan lebih lama disini, untuk membantu gerakan dakwah disini...itu sesuatu yang sangat terpuji. Aku juga ingin mewakafkan diri di sini, tetapi tanggungjawab ku pada keluarga dan juga tiada kebenaran dari keluarga, membantutkan keinginan di hati. Suatu hari nanti aku akan kesini dan mencipta pelbagai peluang demi tamadun Islam disini..insyaAllah.

Apa yang aku amati, bumi sarawak ini masih memerlukan para pendakwah yang ramai berbanding keperluan pendakwah di semenanjung, dan ini menyebabkan suasana dakwah di borneo seperi "gila kuasa"kata pemimpin muslimat disini , ini kerana setiap program, ajk kawasan akan menyapu habis jawatan kerana ketidak cukupan kader-kader, disamping itu masalah "ahli kongsi tidur" merupakan fenomena yang sangat menyesakkan jiwa. Masalah ini berikutan pendedahan dakwah dalam umur yang muda pada waktu lanjut usia...tiada kefahaman, semangat bermusim.

Masyarakat tempatan disini mudah terpengaruh dengan budaya Islam, hati mereka mudah tertarik, dengan fitrah Islam itu sendiri, kasih sayang, sejahtera, menyeluruh. Ada yang sanggup beruzlah ke tengah hutan belantara demi menyelamatkan kesucian islam dalam sanubari generasi mudanya dari dipermainkan mubaligh-mubaligh kristian.

Kebanjiran mualaf-mualaf ini tiada maknanya jika tidak melazimi perkara asas seperti solat dan menutup aurat. Perkara asas ini merupakan benteng teguhnya iman seorang mukmin. Realitinya kebanjiran mualaf-mualaf, dan ketidakcukupan ustaz-ustazah dan daie nyata tidak seimbang, dan akhirnya mereka beramai-ramai terjun murtad setelah beriman , munkin kerana kelabu mata dengan wang yang ditawarkan oleh mubaligh-mubaligh kristian, munkin juga tiang asas yang ditanam tidak berapa kuat masuk kedalam jiwa mualaf-mualaf ini. Saya teringat ucapan pemimpin di borneo beliau menyatakan

" sudi kiranya pihak muslimin dan muslimat dihadapan saya ini tidak meninggalkan borneo dalam 10 hingga 20 tahun akan datang demi perkembangan Islam di borneo. ia boleh diibaratkan papan yang menjaga tiang semen, sekiranya semen belum kering, papan tidak boleh ditanggalkan, sekiranya papan ditanggalkan ketika simen masih basah, binaan itu akan runtuh, hancur berkecai dan mengambil mase yang lama untuk di betulkan kembali.."

Dari sudut politik, satu undi juga mudah diperolihi. Saya ada seorang bapa angkat di ulu nyabau. terpampang jelas dacing disitu, tanda sokongan padu dirinya pada kerajaan yang kononnya jitu. setelah dirisik-risik, pangkah yang dibuat adalah kerana calon atau parti tersebut adalah merupakan satu-satunya orang Islam dan bangsa melayu di dalam senarai pencalonan. Nah, konsep mudah dinyatakan ciri-ciri utama yang menjadi tarikan penduduk di borneo ini adalah Islam dan diikuti bangsa melayu.

Taraf hidup yang amat daif menyebabkan generasi muda tidak menyambung pengajian sehingga ke peringkat lebih tinggi. Dan akhirnya terjadilah kelangsungan generasi kurang kepekaan dan daya fikir semakin membelenggu kehidupan masyarakat peribumi. Ini salah satu dari sel barah ciptaan Missionnary yang mungkin tajaan freemanson semakin ligat memusnahkan setiap unit sel saraf setiap kaum di bumi ini, kerana mereka menganggap bangsa lain selain yahudi adalah binatang. Halal darah untuk dibunuh.

Kesimpulannya, kunci kepada pembinaan tamadun Islam di borneo sebenarnya adalah penyebaran ilmu. ilmu dunia dan akhirat. Namun, kekurangan tenaga kerja dalam penyampaian ilmu sangat-sangat minima. Boleh la kiranya, daie diluar sana datang ke sarawak, kembali menyuburkan kembali sinar nur islam di bumi ini. Islam bukan sahaja memerlukan kita petah berkata-kata di pentas politik tetapi sentuhan hati kepada para sasaran dakwah agar terfikir olehnya "siapa Tuhan aku sebenarnya ? "perlu diambil kira. Peranan getaran hati ini adalah sokongan zikir dan fikir yang tuntas sekali.

No comments:

Post a Comment